Johanna Nordell, hållbarhetschef på IKEA Sverige svarar på tre frågor.
2023-05-29
1. Ikea har länge varit på topplistan för Sveriges mest hållbara varumärke, vad är ert fokus idag för att fortsätta vara i framkant?
Att värna om människan och planeten är en av våra grundvärderingar som guidar oss i hur vi jobbar och fattar beslut – allt från produktutveckling till hur vi samarbetar med varandra. Vi fortsätter att ställa stora krav på oss själva och sätta tydliga mål som driver oss till att göra mer och bli ännu bättre på det vi gör.
Några fokusområden är elektrifieringen där vi bland annat bygger 700 nya laddpunkter för elbilar och ökar antalet snabbladdningsstationer i Sverige med 18 procent. Havsbaserad vindkraft är ett annat, där regeringen precis har gett klartecken till att bygga vindkraftsparken Galene utanför Varberg med 21 vindkraftverk planeras från vår partner OX2 och IKEA. Vi fortsätter att utveckla vår andrahandsmarknad där vi är glada att IKEA Second Hand på ReTuna Återbruksgalleria, världens första second hand-butik för möbler och heminredning från IKEA, har blivit förlängt två år till.
Vi vet att våra kunder vill leva mer hållbart – därför satsar vi på att stärka second hand-erbjudandet i våra varuhus där vi tar in lärdomarna från ReTuna för att skapa ett attraktivt erbjudande för våra kunder. Vi är bara i början på en resa men även i en extremt spännande tid där både våra kunder och samhälle förväntar sig en förändring och den resan vill vi göra tillsammans med dem.
2. Vilken kunskap om hållbarhet är viktig att ha om man jobbar hos er?
Generella viktiga egenskaper när man jobbar på IKEA är att vara nyfiken, orädd och älska att samarbeta. Nyfikenhet handlar om att lyssna, lära och dela med sig både i vetenskapen och samhällsfrågorna både här och nu men även tänka 10 år framåt. Vi behöver navigerar i ett föränderligt område där vi konstant utforskar, provar nya idéer och vi måste våga kasta oss ut i ovissheten ibland.
Vi sitter inte själva på all kunskap, men tillsammans med våra samarbetspartners och andra stora företag kan vi KRAFTSAMLA och driva innovation och utveckling. Så ett starkt samarbete är avgörande för att vi ska kunna identifiera och implementera cirkulära affärsmodeller och initiativ.
3. Vad betyder cirkulär ekonomi främst för er på Ikea?
Cirkulär ekonomi för oss innefattar många olika komponenter allt från produktdesign och utveckling, materialval, produktion, transport, drift, försäljning… listan är lång. Vi har även de senaste åren gjort stora satsningar för att förlänga livet på våra produkter. Till exempel genom våra så kallade cirkulärbutiker i varuhusen där vi varje dag köper tillbaka våra produkter.
Vi vill göra vad vi kan för att det ska bli enkelt att ge produkter en andra chans – där de kan återanvändas, renoveras eller åter-tillverkas till något nytt. Våra kunder är så otroligt kreativa vilket är fantastiskt! Cirkulärekonomi är inte bara en möjlighet för IKEA, utan även vårt ansvar att driva på och utveckla. Det är den nya normen och även det nya lågpriset.
Här kan du läsa mer om IKEAs hållbarhetsarbete:
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/climate-environment/hallbarhetsstrategin-pa-ikea-pubfea4c210