Klara Tengstrand, hållbarhetschef på Office Management svarar på tre frågor.
2022-09-13
1. Hej Klara! I en tid med krig, osäkerhet i ekonomin och dessutom ett valår med skiftande frågor på agendan – finns det någon risk att hållbarhet hamnar längre ner på agendan och vad är viktigt för att motverka det?
Hållbarhet omfattar många dimensioner men pratar vi miljö och klimat har vi tydligt märkt att dessa frågor har fått stå tillbaka för andra prioriteringar i valet och inte alls tagit den plats i debatten som krävs. Det är bekymmersamt att kortsiktiga lösningar går före de långsiktiga vilket 1944 forskare och 227 företag från näringslivet uppmärksammade i offentliga upprop om skärpta insatser för att Sverige ska gå före i omställningen. Det blir osäkrare att göra gröna investeringar om man inte vet hur politiken kommer att se ut. Att Sverige ska vara ett föregångsland samlar däremot den breda majoriteten över blockgränserna, och det kommer krävas ett bredare samarbete kring dessa frågor om vi överhuvudtaget ska nå Parisavtalet.
Även om politiken kan skapa bättre förutsättningar för att skynda på en mer hållbar omställning ska vi inte underskatta näringslivet som ser miljö och klimat och andra hållbarhetsfrågor som affärskritiska. Näringslivet kan vara snabbfotade men det krävs samsyn och samarbete i hela värdekedjan för att omställningen ska få genomslag, vi löser väldigt lite på egen hand. En ständig dialog med kunder, leverantörer och medarbetare är högst väsentligt för att hitta mer hållbara lösningar och gå före i omställningen.
2. Ni har utbildat ledningsgrupp och en del övriga medarbetare i organisationen inom hållbarhet – vad vill ni uppnå med det?
För att driva på en mer hållbar utveckling satsar vi på att skapa förståelse, medvetenhet och engagemang kring hållbarhet i hela organisationen. Hållbarhet kan tendera att bli ett luddigt begrepp, och där har utbildningen med Sustademy bidragit till att ge medarbetare och ledningsgruppen en gemensam förståelse för begreppet och dess komponenter vilket är en förutsättning för bra dialog och beslut.
Kunskap skapar trygghet och ger ringar på vattnet i dialog med kunder, leverantörer och andra intressenter vilket är en förutsättning för att vi ska göra skillnad på riktigt. Ledningsgruppen och nyckelspelare blir dessutom viktiga ambassadörer för att hela tiden ha kvar fokus på hållbarhet i hela företaget.
3. Vad är fokus för Office Management inom hållbarhetsområdet under den närmaste tiden?
Vårt fokus ligger i hur hållbarhet spelar in i framtidens arbetsplats. Något som berör de allra flesta, oavsett om det gäller den fysiska eller digitala arbetsplatsen. Vi är ett kunskapsföretag, ett rådgivande tjänsteföretag. Vi tillhandahåller fysiska produkter och tjänster som genom sin livscykel har en stor miljö och klimatpåverkan, men där kunden med rätt kunskap kan göra stora skillnader, både med hänsyn till miljö och även sociala aspekter. Vi lägger mycket fokus på att göra det lätt för våra kunder att göra rätt. Vi utvärdera det som kunden har idag för att bedöma vad som kan behållas och vad som behöver uppgraderas och bytas ut. Vi tar tillbaka, rekonditionerar och återvinner det som inte används.
Till det är vi klimatneutrala enligt standarden PAS2060. Det innebär att vi mäter, minskar och klimatkompenserar 100% av klimatavtrycket från de produkter och tjänster vi levererar samt vår egen påverkan. Klimatkompensationen finansierar bland annat omställning till förnybar energi.
För att säkra en mer hållbar leverans hela vägen måste vi arbetar med leverantörer som har samma ambitioner som oss. Därför skruvar vi åt förväntningarna på leverantörerna framåt, både vad gäller klimatmål och social påverkan. Vi är väl medvetna om komplexiteten i vår leverantörskedja och de utmaningarna som finns inom miljö och socialt ansvar och vi vet att det enbart är genomförbart genom ett bra samarbete med våra leverantörer.
Här kan du läsa mer om Office Managements hållbarhetsarbete:
https://www.officemanagement.se/hallbarhet/klimatarbete/